۲۳ مهر ۱۳۸۶، ۱۲:۰۶

حاتمی‌کیا:

شعار ‌زدگی آفت سینمای دینی است

شعار ‌زدگی آفت سینمای دینی است

شعارزدگی و اصرار بر مطرح‌ کردن ظاهری نمادها و نشانه‌های دینی در آثار سینمایی مهمترین آفت وارد بر سینمای دینی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابراهیم حاتمی‌کیا به روابط عمومی و امور رسانه‌های سومین جشنواره فیلم دینی رویش گفت: "در حوزه سینمای دینی به نظر می‌رسد شعارزدگی و به کار بردن نمادهای تکراری در فیلم‌ها مهم‌ترین آفت است، همین تکرار جنبه‌های شعاری و ظاهری مسایل دینی موجب شده در سال‌های اخیر مخاطبان نسبت به اینگونه آثار سینمایی واکنش منفی نشان دهند. در حالی که دین آمده تا مسایل دست و پاگیر و مرزهای بی‌دلیل را از میان بردارد، نه باعث پیچیدگی زندگی و افکار مردم باشد."

کارگردان "آژانس شیشه‌ای" و "بنام پدر" ادامه داد: "فیلمسازان جوان فعال در عرصه سینمای دینی باید همواره به این مسئله مهم توجه کنند که صرف تاکید و نشان دادن آئین‌ها و مناسک دینی در یک اثر سینمایی مخاطب را از سینما دور می‌کند. مطرح کردن افراطی نشانه‌ها و ظواهر دینی در آثار سینمایی ضرورت ندارد، بلکه باید به مسایل انسانی دین بپردازیم. در سینمای مذهبی دنیا ابعاد و وجوه مختلف زندگی انسان را از دل دین بیرون کشیده و توانسته‌اند تا مدت‌ها گیشه سینما‌ها را فتح کنند."

وی با اشاره به نقش تعیین‌کننده نهاد‌های حمایتی در ارتقا سطح کیفی و کمی آثار سینمای دینی افزود: "اگر ما و متولیان فرهنگ و هنر کشور برای این عرصه در سینما تعبیر ژانر قائل هستیم، همانند سینمای کودک، ‌سینمای جنگ، سینمای حادثه‌ای و ... پس اینگونه سینمایی نیز به اندازه سایر ژانرها نیازمند حمایت همه‌جانبه مادی و معنوی است. حمایت‌های هدفمند دولتی در سینمای دینی می‌تواند فیلمسازان را به ساخت این نوع آثار ترغیب کند."

حاتمی‌کیا در پایان گفت: "نباید فراموش کرد که مسایل دینی و مذهبی از پیکره زندگی روزمره جامعه جدا نیست و زندگی هم نمی‌تواند بدون تحقق مفاهیم و آموزه‌های دینی و توجه به معنویات جریان پیدا کند. اما آنچه در سینمای دینی مسلم است چگونگی طرح و نمایش مسایل دینی و جلب توجه مخاطبان به این نوع فیلم‌هاست که باید توسط فیلمسازان و دست‌اندرکاران مباحث علمی و آکادمیک سینمایی مورد ارزیابی، ‌آسیب‌شناسی و بررسی همه‌جانبه قرار بگیرد."

بزرگترین جشنواره سینمای دینی با نام رویش به همت حوزه هنری با مشارکت شبکه اول سیما از هفتم تا یازدهم آبان‌ماه در مشهد مقدس و همزمان در 10 استان کشور برگزار می‌شود.

کد خبر 568501

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha